شیشه هوشمند | هوشمند سازی انواع شیشه نصب شده

دسته بندی ها: مقالات
شیشه هوشمند
شیشه هوشمند

 

 

در این صفحه از شیشه های هوشمند با موارد زیر آشنا می‌شوید:

 

شیشه‌ی هوشمند، شیشه‌ای کارآمد و مدرن

شیشه هوشمند چیست؟ شیشه های هوشمند یا Smart Glass که به عنوان شیشه خصوصی شناخته می شود، نسل جدیدی از شیشه هاست که می تواند شفافیت یا ویژگی های انتقال نور را در پاسخ به محرک های خارجی تغییر دهد. در واقع بین حالت‌های شفاف و مات جابجا شوند و حریم خصوصی، کنترل نور و بهره‌وری انرژی را فراهم کنند.

شیشه هوشمند

شیشه‌های هوشمند از فناوری‌های مختلفی برای دستیابی به ویژگی‌های تغییردهنده خود استفاده می‌کنند. رایج ترین انواع شیشه های هوشمند عبارتند از:

شیشه هوشمند الکتروکرومیک: از چندین لایه شامل پوشش های رسانا و مواد الکتروکرومیک تشکیل شده است. در صورت تحریک توسط یک سیگنال الکتریکی میزان نور عبوری خود را تغییر داده که این فرآیند برگشت پذیر حالت شیشه را بین شفاف و مات (یا هر حالتی در بین آن) تغییر می دهد. این فرآیند را می توان به صورت دستی یا خودکار بر اساس حسگرها و تنظیمات کاربر کنترل کرد.

شیشه هوشمند

شیشه هوشمند ترموکرومیک: خاصیت انتقال نور خود را با توجه به میزان گرمای جذب شده تغییر می‌دهند. این شامل مواد خاصی است که در هنگام گرم شدن یا سرد شدن دچار تغییر رنگ یا شفافیت برگشت پذیر می شوند.
 
شیشه هوشمند کریستال مایع: کریستال های مایع را با مولکول های شیشه ترکیب می کند. هنگامی که جریان الکتریکی اعمال می شود، کریستال های مایع در یک راستا قرار می گیرند و به نور اجازه عبور می دهند و شیشه را شفاف می کنند. در صورت نبود جریان برق، کریستال های مایع نور را پراکنده می کنند و شیشه مات می شود.

شیشه هوشمند

با وجود چندین روش از هوشمندسازی شیشه ها، بیشترین کاربرد فیلم های الکتروکرومیکی دارد و با 2 روش کاربرد اجرایی دارد:

  1. برچسب پشت شیشه: بیشترین کاربرد را در بازار دارد و به صورت تک لایه به داخل یا خارج از شیشه نصب می گردد.
  2. میکروفیلم ما بین دو شیشه: میکروفیلم بین دو یا سه لایه از شیشه سکوریت قرار گرفته و به صورت شیشه لمینت قابلیت اجرا دارد که آسیب پذیری و خرابی کمتری نسبت به موارد دیگر دارد.

به طور کلی، شیشه‌های هوشمند جایگزینی همه‌کاره و پویا برای شیشه‌های سنتی ارائه می‌دهند که کنترل شفافیت و حریم خصوصی را فراهم می‌کند و در عین حال فناوری مدرن را در محیط‌های روزمره ترکیب می‌کند.
 

شیشه هوشمند
شیشه هوشمند

انواع مدل شیشه های مات شونده و کاربرد

   1. هوشمندسازی شیشه با برچسب

در این حالت از هوشمند سازی به وسیله بردهای الکترونیکی به صورت برچسب بر روی شیشه انجام می گیرد. این مدل هوشمند سازی بر روی تمام شیشه ها قابلیت اجرا دارد. هر شیشه ای که در هر جایی مورد استفاده قرار گرفته را می توان با اضافه کردن این برچسب، هوشمند نمود. استفاده از این مدل به دلیل هزینه کمتر و دسترسی آسان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اجرای دقیق و درست این مدل هوشمند سازی در طول عمر و کیفیت آن اثر مستقیم دارد.

 

   2. هوشمندسازی بر شیشه لمینت

در حالت دوم بردهای الکترونیکی بین 2 شیشه قرار گرفته و این شیشه ها در دستگاه های مخصوص اتوکلاو به صورت لمینت تولید می گردند. مهمترین مزیت این حالت در دسترس نبودن برد الکترونیکی و در امان بودن آن از خطرات ناشی از برخورد با آن می باشد. در این حالت شیشه های هوشمند از قیمت بالاتری برخوردار بوده و زمان بیشتری برای تولید آن در نظر گرفته می شود. شیشه های با استحکام کمتر در استفاده از این هوشمند سازی محدودیت زیادی را دارا می باشند و بهتر است از شیشه های با مقاومت و استحکام بالا استفاده کرد. 

شیشه های هوشمندی که در معرض کامل آب و رطوبت قرار دارند بهتر است از حالت دوم  تولید گردند که به مرور زمان مشکلی برای برچسب های الکترونیکی ایجاد نگردد.

    شیشه هوشمند

    مزیت های استفاده از شیشه هوشمند

    • صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها
    • جلوگیری از ورود اشعه های مضر خورشید
    • ایجاد حریم خصوصی بیشتر
    • قابل استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی
    • نصب آسان
    • شرایط نگهداری آسان
    شیشه هوشمند
    شیشه هوشمند

    نحوه کارکرد شیشه های هوشمند

    نحوه عملکرد شیشه‌های هوشمند از طریق منظم و نامنظم شدن یون‌های موجود در میکروفیلم است که در حالت روشن “ON” شیشه کاملا شفاف و در حالت خاموش “OFF” شیشه کاملا مات می‌شود. میکروفیلم‌ها به صورت رول‌هایی هوشمند با عرض و طول مختلف هستند. در واقع شیشه‌های هوشمند از 4 جزء تشکیل می‌شود:

    • شیشه
    • میکروفیلم هوشمند
    • اینورتر برق
    • ریموت کنترل

    شیشه هوشمند

    موارد استفاده از شیشه هوشمند (شیشه اسمارت)

    • فضای داخلی یا خارجی ساختمان

    سرویس بهداشتی از فضاهایی است که شیشه هوشمند در طراحی داخلی آنها کاربرد دارد. می توان بدنه سرویس بهداشتی را با استفاده از این شیشه ها اجرا کرد تا بتوان برای اتاق مستر حریم مشخصی در نظر گرفت. همچنین می توان فضای داخل حمام را با استفاده از پارتیشن های شیشه ای هوشمند تفکیک نموده و حریم محل دوش گرفتن را به این شکل تعریف کرد. همینطور قابلیت استفاده به عنوان دیوار شیشه ای هوشمند برای جداسازی فضای آشپزخانه از دیگر فضای خانه  که در زمان نامرتب بودن آشپزخانه با استفاده از این شیشه های هوشمند چیزی قابل مشاهده نباشد.

    • مراکز اداری و تجاری

    بیشترین کاربرد آن برای خصوصی سازی قسمتی از اتاق، سالن های اجتماعات، سرویس های بهداشتی، دفاتر مدیریتی، انواع درب های کشویی، جداکننده و پارتیشن اتاق و پنجره‌ها است. در هتل‌ها، رستوران‌ها و حریم خصوصی بالکن‌ها از این نوع شیشه استفاده می شود.

    • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

    در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها مانند مراقبت‌های ویژه، بخش نوزادان و ... از شیشه‌های هوشمند استفاده می‌شود.
     

    شیشه هوشمند

    آیا با استفاده از شیشه های هوشمند خطر برق گرفتگی وجود دارد؟

    شیشه هوشمند از برق استفاده می کند و طبیعی است که در صورت استفاده نگران باشید از خطرات برق گرفتگی، اما لازم هست بدانید که با استفاده از اینورتر برق 220 ولت باعث می شود تا برق این شیشه های هوشمند 48 ولت شده و خطرناک نباشد. به همین دلیل شما می توانید به راحتی از این شیشه های استفاده کرده و نگرانی در رابطه با برق گرفتگی نداشته باشید.

     

    قیمت شیشه هوشمند

    شیشه های هوشمند همانند سایر شیشه ها با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم از جمله ابعاد و اندازه، میزان ضخامت و مقاومت شیشه، نوع کاربری، برند شرکت تولید کننده شیشه، رنگ و غیره قیمت گذاری می شوند. شیشه های هوشمند به دلیل برخورداری از تکولوژی مدرن در تولید آن ها به نسبت سایر شیشه ها از قیمت بالایی برخوردار هستند. قیمت هر متر مربع از این شیشه ها با توجه به متراژ شیشه ها متغیر است. از این رو بهتر است قبل از سفارش در این زمینه با افراد متخصص و حرفه ای مشورت انجام شود و با توجه به نظر آن ها تصمیم نهایی برای انتخاب و خریداری شیشه های هوشمند انجام شود.

    شیشه هوشمند
    شیشه هوشمند

    نگهداری شیشه هوشمند

    این محصول در عین اینکه یک شگفتی در فناوری محسوب می‌شود، از نظر عملکرد و استفاده از آن بسیار ساده است. فعال سازی حالت های مختلف این شیشه‌ها به طور کامل به انتخاب کاربروابسته است. به عبارتی می‌توان گفت که شیشه می‌تواند با فشار دادن تنها یک دکمه توسط کاربر، از حالتی به حالت دیگر تبدیل شود، از این رو هر زمان اشخاص نیاز به ایجاد حریم خصوصی داشتند به راحتی می‌توانند این محیط را برای خود فراهم کنند.

    خوب است بدانید زمانی که شیشه های هوشمند در مکان مورد نظر خود نصب می‌شوند تقریبا دیگر نیازی به نگهداری و تعمیر نخواهند داشت. برای راحتی استفاده از آن‌ها هنگام نصب به شما یک کنترل از راه دور داده می‌شود تا بتوانید حالت مختلف آن را از راه دور به آسانی تنظیم کنید. در برخی موارد نیز به جای کنترل از راه دور دکمه‌ای بر روی دیوار نصب می‌شود که همان کار تنظیمات حالت های مختلف شیشه را انجام می‌دهد. 

     

     

     

    آیا این نوشته را دوست داشتید؟
    شیشه هوشمند چیست؟

    شیشه هوشمند به طور ذاتی یک محصول مبتنی بر شیشه است، به این معنی که وقتی در حالت روشن قرار می گیرد، وضوح و شفافیت سطحی که تمامی شیشه های معمولی از خود ساطع می کنند را ارائه می دهد و زمانی که نور شیشه هوشمند خاموش است، شیشه به حالت مات تبدیل می شود و همچون شیشه های مات عملکرد دارد و اطمینان حاصل می شود که دو طرف شیشه دیده نمی شود.

    ساز و کار شیشه های هوشمند چگونه است؟

    این شیشه ی خاص و منحصر به فرد شامل دو یا چند صفحه شیشه است که یک فیلم کریستال مایع را که یک جریان الکتریکی از آن عبور می کند، در بر می گیرد. تحت فشار این جریان، کریستال ها تراز می شوند و شفافیت شیشه به شکل های مختلف اصلاح می شود و این شیشه های مدرن از طریق یک ترانس به سوئیچ متصل می شوند. با بسته شدن مدار، یک میدان الکتریکی ضعیف ایجاد می شود که تراز بلورهای مایع را تحریک می کند و از این رو شیشه تیره خواهد شد. حال برای تغییر حالت آن تنها کافیست که جریان الکتریکی قطع شود.

    آیا از شیشه های هوشمند در حالت مات نور عبور می کند؟

    اینکه گفته می شود این شیشه ها به حالت مات و تیره تبدیل می شوند، منظور این نیست که فضا به حالت تاریکی مطلق تبدیل می شود. بلکه محیط کم نوری را ایجاد می کند که دو حالت دارد یکی اینکه فضای درونی دیده نمی شود و دیگر اینکه کماکان انتقال نور به داخل وجود دارد. از این رو این شیشه ها برای محیط هایی که به این مدل امکانات نیاز دارند بسیار مفید خواهند بود.

    مهم ترین مزیت استفاده از شیشه های هوشمند کدام است؟

    به طور قطع می توان گفت که بزرگترین مزیت فناوری شیشه های هوشمند، ایجاد یک حریم خصوصی در مکان مورد استفاده است. این محصول به دلیل ایجاد محیطی امن و خصوصی، در انواع فروشگاه ها و خرده فروشی های لوکس تا انواع پارتیشن های اداری، اتاق های جلسات و ملاقات مهم و حتی در مناطق مختلف منازل مسکونی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.