نحوه باز کردن درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق

دسته بندی ها: مقالات

درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق

 

قبل از پیشنهادات و ارائه راهکار برای باز و بسته شدن درب اتوماتیک در زمان قطع برق، بهتر است ابتدا از نحوه عملکرد درب اطلاعات لازم را داشته باشیم. آشنایی با نحوه عملکرد درب های اتوماتیک باعث می شود در طول عمر مفید و طولانی آن ها موثر واقع شویم.

 

 

شما در زمانی که مطمئن شدید برق دستگاه قطع می باشد، فیوز برق درب اتوماتیک شیشه ای خود را قطع، درب ها را به وسیله دو دست باز نمایید. باز و بسته شدن درب ها در زمانی که برق در دستگاه جریان ندارد، آسیبی به دستگاه وارد نمی نماید و دیگر لازم نیست از این بابت احساس نگرانی کنید.

پس لازم است که شما اقداماتی را در این زمینه انجام دهید تا پس از اینکه جریان برق دوباره متصل شد، با انجام آن اقدامات بتوانید دوباره درب را در سیستم اتوماتیک خود حفظ کنید.

 

نحوه باز کردن درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق

درب اتوماتیک شیشه ای به وسیله نیروی برق و به طور اتوماتیک باز و بسته می شود، با نزدیک شدن فرد به درب برقی، چشمی ها فعال می شوند و سیگنالی را برای کنترل باکس ارسال می کنند. با دریافت سیگنال و پردازش کنترل باکس بر روی آن، فرمانی برای موتور ارسال می کند، با حرکت موتور لت های درب نیز شروع به حرکت می کنند و درب بدین صورت باز و بسته می شود. 

حال اگر نیروی برقی در جریان نباشد، چشمی ها از کار افتاده و هیچ یک از مراحل بعدی اتفاق نمی افتد. برای اینکه درب برقی بعد از قطع جریان برق نیز به عملکرد خود ادامه دهد، می توان از سیستم های برق اضطراری ups و یا از اپراتور های دارای باتری و شارژر استفاده کرد که عملکرد عادی دستگاه ادامه پیدا کند.

با توجه به اینکه قطعی برق در فصول گرم سال تعدد بیشتری دارد بنا به اهمیت درب اتوماتیک در محل مورد نظر می توان از یکی از این دو روش استفاده کرد تا قطعی برق منجر به اختلال در رفت و آمد نشود.

درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق
درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق

مراحل باز کردن درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق

  1. استفاده از سیستم برق اضطراری یا سیستم UPS

در هنگام قطع برق، درب اتوماتیک شیشه ای به صورت نیمه باز باقی می ماند در این حالت سیستم برق اضطراری این حالت را تشخیص می دهد و وارد عمل می شود و درب را به طور کامل می بندد. سیستم های UPS طوری طراحی شده اند که بعد از قطع برق به طور اتومات شروع به کار می کنند و با تامین نیروی لازم جهت کارکرد موتور باعث چرخش سایر قطعات و در نهایت باز و بسته شدن درب برقی می شوند. در مکان های تجاری بزرگ همچنین ادارات و بانک ها معمولا از سیستم UPS مرکزی استفاده می کنند که می توان با اتصال برق سیستم درب اتوماتیک به UPS مرکزی این مشکل را در هنگام قطع برق حل نمود

سیستم های برق اضطراری تا چه مدت می توانند نیروی برق را تامین کنند؟ سیستم های UPSدارای توان برقی مختلفی هستند و بنا به نوع کاربری درب و اینکه تا چه حد ممکن است قطعی برق در روند کار اختلال ایجاد کند، می توانند قوی تر عمل کنند. تقریبا این سیستم ها می توانند 3 تا 8 ساعت عمل کنند. هرچه سیستم قوی تر باشد قادر است به تعداد بیشتری درب را باز و بسته کند و گاهی تا 24 ساعت قابلیت کار کردن دارند.

 

     2. استفاده از اپراتورهای دارای باتری و شارژر

برای اینکه عملکرد اپراتور در زمان قطعی برق دچار اختلال نشود، از یک باتری استفاده می‌شود. در زمان قطع برق شهر، مدار اپراتور به صورت اتوماتیک به باتری وصل شده و در هنگام اتصال برق شهر، مجدداً اتصال به باتری قطع می‌شود. به این صورت خیال‌تان از عملکرد بدون وقفه اپراتور و درب راحت است و قطعی برق نمی‌تواند در کارکرد آن خللی ایجاد کند. سیستم شارژر و باتری دارای قابلیت تنظیم شارژ به صورت اتوماتیک بوده و مرتبا توسط ic کنترل می‌گردد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه می‌توان به آنلاین بودن باتری درون کاور درب شیشه ای اشاره کرد که موجب جلوگیری از آسیب های احتمالی نوسانات ولتاژ برق ورودی دستگاه می شود و از ایجاد هرگونه اختلال در عملکرد دستگاه جلوگیری می‌نماید. سیستم شارژر و باتری اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای قابلیت پشتیبانی از اپراتور و انجام تردد حداقل ۱۵۰ بار، در هنگام قطع برق را انجام می دهد.

در مکان هایی مانند مغازه ها و لابی ساختمان ها که از برق اضطراری یا UPS مرکزی استفاده نمی کنند از منبع برق های کوچک تر که به صورت تخصصی جهت درب شیشه ای اتوماتیک ساخته شده اند، جهت رفع مشکل باز و بسته نشدن درب استفاده می شود.

درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق

علت خطا در باز و بسته شدن درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

با وجود ایمنی در درب های اتوماتیک، ممکن است صدماتی رخ دهد که باید علت آن ها بررسی و در نهایت رفع شود. از این عوامل تاثیرگذار می توان به:

  • عدم نگهداری مناسب همچون فشار و یا ضربه فیزیکی اضافه به هنگام باز و بسته شدن درب نیز اشاره کرد.
  • عدم بررسی به موقع عملکرد قطعات و حسگرهای درب اتوماتیک توسط کارشناس نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند قبل از به وجود آمدن خطا مورد بررسی قرار بگیرد.

به کارگیری یراق آلات و تجهیزات بی کیفیت در درب های اتوماتیک نیز باعث می شود کارایی درب موقت باشد و به هنگام ایجاد شرایطی همچون قطعی برق به راحتی و در زمانی کوتاه از کار بیفتد و هزینه های بسیاری را برای مخاطب و ساکنین به وجود بیاورد. همچنین نحوه ارائه خدمات شرکت مورد نظری که درب اتوماتیک برای شما تهیه کرده است بسیار مورد اهمیت می باشد.

درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق

علت خطا:
  • درب باز شده ولی بسته نمی شود
  1. ابتدا وضعیت اپراتور را بررسی کنید که درب اتوماتیک در حال دائم باز نباشد.
  2. در صورت مجهز بودن دستگاه به فتوسل از قرار نگرفتن مانع فیزیکی میان درب ها مطمئن شوید.

با قطع برق دستگاه آن را با دست حرکت دهید تا درب اتوماتیک بسته شود. با حرکت درب با دست می توانید از قرار نگرفتن مانع جلوی درب مطمئن شوید.

  • باز و بسته شدن درب به صورت خود به خود

به علت وجود تکنولوژی مادون قرمز در برخی از رادارهای مورد استفاده در اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای حتی با تابش نور مستقیم آفتاب و قرار گرفتن رادارها در نزدیکی لامپ مهتابی شاهد باز و بسته شدن درب به صورت خود به خود خواهید شد.
حتی خرابی سنسور رادار و یا اتصالی در مسیر سیم کشی رادار به مدار فرمان باعث باز و بسته شدن غیرعادی درب می شود.

  • درب اتوماتیک شیشه ای بسته شده اما باز نمی شود
  1. از وصل بودن برق دستگاه مطمئن شوید.
  2. بررسی کردن فیوز برق ورودی روی مدار فرمان
  3. کلید وضعیت اپراتور را بررسی کنید که در حالت دائم بسته یا اتوماتیک یک طرفه نباشد.
  • درب اتوماتیک به محض بسته شدن سریع باز می شود

درصورتی تنظیم نبودن صحیح زاویه دید رادار، لت های متحرک در محدوده دید رادار قرار گرفته و در نتیجه هنگام بسته شدن لت های متحرک، حرکت آنها توسط رادار تشخیص داده شده و درب مجدد باز می شود. برای رفع این ایراد باید زاویه قرارگیری سنسور تشخیص حرکت در رادار را مجدد تنظیم نمود.

درب اتوماتیک شیشه ای در زمان قطع برق

نکات ایمنی درب های اتوماتیک در زمان قطعی برق

در حین قطع برق و همزمان با استفاده از درب های اتوماتیک، حائز اهمیت است که نکاتی رعایت شود تا عوارض احتمالی رفع گردند. از جمله این موارد:

  • در صورت بهره گیری از باز و بسته کردن درب به صورت دستی، باید از احتمال وزش شدید باد و ناگهانی بسته شدن درب اطمینان حاصل فرمایید.
  • در صورت قطع برق در اولویت است که قفل دستی از پیش در درب های اتوماتیک در نظر گرفته شده باشد تا امنیت ساختمان حفظ شود.
  • به طور کلی بهتر است از نحوه باز و بسته شدن درب اتوماتیک در زمان قطع برق اطلاعات کافی داشته باشید تا از انجام اشتباهات مکرر خوداری کرده و خسارتی به درب وارد نکنید

 

آیا این نوشته را دوست داشتید؟
چه عوامل دیگری می تواند مانع باز و بسته شدن درب ها شود و آیا شرکت برای رفع آن خدماتی دارد؟

عوامل بسیاری مانند کثیف شدن لنزها، وجود مانع جلوی حسگرها، خم شدگی غلتک ها، از کارافتادن موتور ... وجود دارد که کارشناسان ارژن پارت کمک می کنند این عوامل شناسایی شوند و راهکار هر کدام را به شما ارائه دهند.