تعویض شیشه شکسته توستر، فر و ماکروفر

دسته بندی ها: مقالات

تعویض شیشه فر و ماکروفر

 

لازم است بدانید که شیشه توستر و فر ممکن است بدون هیچ علائم و هشداری، ناگهان منفجر شده و خرده های شیشه به داخل غذا یا فضای آشپزخانه پراکنده شوند البته این امر به ندرت اتفاق می افتد، اما احتمال وقوع آن بعید نیست، به هر حال این مشکل انفجار، با نوع شیشه مورد استفاده در ساخت این دستگاه ها و کیفیت آن مرتبط است. در ادامه به بررسی شیشه توستر و فر خواهیم پرداخت و نکات ایمنی برای دوام هر چه بیشتر آن را یادآور خواهیم شد.

 

 

تعویض شیشه شکسته توستر، فر و ماکروفر

برای برخورداری از دکوراسیون بهینه منزلتان، پیوسته مواظب المان های شیشه ای باشید تا دچار شکستگی نشوند و اما اگر شیشه توستر و فر آشپزخانه تان دچار شکستگی شد، نگران نباشید!

این شیشه را می توان تعویض کرد و آن را با اِلمانی کاملا مناسب و با کیفیت جایگزین نمود، البته این تعویض چندان مشکل نیست، اما توصیه می کنیم از یک استاد کار حرفه ای کمک بگیرید تا از انجام بهینه کار در کمترین زمان و دوام شیشه توستر و فر مطمئن شوید. 

  • به هر حال چه خودتان بخواهید اقدام به تعویض شیشه توستر و فر نمایید و چه بخواهید از یک شخص حرفه ای کمک بگیرید، لازم است ابتدا مارک و مدل توستر و فر را بررسی کنید تا بتوانید شیشه مناسبی را در این رابطه انتخاب کنید.
  • در نظر داشته باشید که درب شیشه ای فر گاز معمولا دارای دو پنل شیشه ای داخلی و خارجی است، بنابراین اول تشخیص دهید که کدامیک شکسته شده و نیاز به تعویض دارد، سپس اقدام به تعویض نمائید.
تعویض شیشه فر و ماکروفر
تعویض شیشه فر و ماکروفر

شیشه مورد استفاده در فر و ماکروفر

شکستن شیشه فر و ماکروفر از عمده مشکلات پیش رو در هنگام استفاده از این ابزار است. شیشه های به کار رفته در این وسایل از نوع سکوریت ضد حرارت است. واژه سکوریت به معنای مقاومت در برابر ضربه و فشار وارده به شیشه نیست و تنها به معنای مقاومت شیشه در برابر حرارت موجود در دستگاه است. معمولا تحمل دمایی این شیشه ها از ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد است.

شیشه ای که برای فر و ماکروفر نصب می شود باید از مقاومت حرارتی بسیار بالایی برخوردار باشد که شیشه های معمولی این خصلت را ندارند. در صورت نصب شیشه معمولی برای فر و سولاردام، منتظر شکستن و ترک خوردگی آن با کمترین حرارت باشید که ممکن است علاوه بر آسیب وارد شدن به دستگاه، خطر زخم و بریدگی دست و پای اطرافیان را نیز به همراه داشته باشد.

همانطور که بالاتر هم گفته شد، شیشه سکوریت فرایند تولید متفاوت تری نسبت به شیشه معمولی دارد و چندین برابر بیشتر از شیشه معمولی، در مقابل گرما و حرارت مقاوم می باشد. با نصب شیشه سکوریت برای فر و ماکروفر می توانید درجه حرارت دستگاه را تا بیشترین درجه ممکن بالا ببرید و نگران شکستن شیشه نباشید.

تعویض شیشه فر و ماکروفر

علت شکستن شیشه توستر و فر چیست؟

و اما همانطور که اشاره کردیم، شیشه سکوریت علاوه بر مقاومت بسیار در برابر شکستگی، به منظور خرد شدن به قطعات کوچکتر که احتمال آسیب جدی وجود ندارد، طراحی شده است. اما با وجود قدرت بالای شیشه سکوریت، این المان نیز قابل شکسته شدن است.
 

  • شیشه های سکوریت موجود در بازار از نوع شیشه های سکوریت حرارتی هستند به این معنا که تنها در برابر حرارت مقاوم هستند و قابلیت شوک پذیری ندارند و در نتیجه تغییرات دمایی ناگهانی دراین شیشه ها سبب شکستن آنها می شود. این تغییرات دمایی ناگهانی می توانند به علت گرم شدن ناگهانی دستگاه باشند و یا به علت کاهش دمای ناگهانی در زمان گرم بودن شیشه. برای جلوگیری از شکستن شیشه به علت شوک دمایی، دمای دستگاه باید به مرور افزایش یابد و در هنگام سرد شدن نیز دستگاه نباید تا سرد شدن کامل شیشه اقدام به تمیز کردن آن کرد.

تعویض شیشه فر و ماکروفر

  • وارد شدن ضربه ناگهانی به شیشه نیز از دیگر علل شکستن شیشه هاست. رها شدن درب و برخورد آن با سطوح و یا برخورد اجسام با شیشه می توانند سبب شکستن شیشه شوند.

 

  • گاهی دیده می شود که شیشه دستگاه بدون هیچ علت خاص و در زمانی رخ می دهد که از دستگاه استفاده نمی شود. برای توضیح این مسئله می توان اینگونه بیان کرد که در هر تنش وارده به شیشه بخشی از ساختار مولکولی آن از هم می پاشد و توان شیشه مقداری کمتر می شود و در نتیجه در برابر تنش های متفاوت پس از مدتی شیشه به صورت خود به خودی می شکند.

 

  • هنگام استفاده یا تمیز کردن شیشه توستر و فر گاز، ممکن است به طور ناخواسته به شیشه آسیب برسانید. در واقع تمیزکاری پرخاشگرانه و بی مبالاتی، یکی از دلایل شایع آسیب دیدن شیشه توستر و فر است. این عملکرد غیراستاندارد و نامناسب، می تواند به سطح شیشه آسیب برساند و به مرور زمان آن را دچار خراش و یا ترک نماید. 

تعویض شیشه فر و ماکروفر

بهترین روش خانگی تمیز کردن شیشه توستر و فر

هنگام تمیز کردن شیشه، همیشه این قوانین را دنبال کنید:

  • از ایجاد هرگونه ضربه و فشار روی درب شیشه ای توستر و فر اجتناب کنید. تمیزکاری شیشه توستر و فر، باید با ملایمت هر چه بیشتر انجام شود. 
  • هر نوع شستشو می تواند خراش های ریزی را در سطح شیشه ایجاد کند که آن را در برابر خرد شدن آسیب پذیر نماید. به احتمال زیاد در این رابطه در دفترچه راهنمای دستگاه، هشدار داده شده است. برای شستشوی شیشه توستر و فر، بهتر است از اسفنج نرم استفاده کنید و سعی کنید بلافاصله پس از کثیف شدن، لکه ها را تمیز کنید تا نیازی به سابیدن لکه های خشک شده نباشد.
  • بهترین ترکیب خانگی برای درست کردن شیشه شوی، ترکیب آب و یک چهارم فنجان جوش شیرین است که می توانید این ترکیب را روی شیشه توستر و فر بریزید و با یک حوله نرم یا اسفنج آن را تمیز کنید و پس از 20 دقیقه، با یک حوله تمیزو مرطوب آن را از سطح شیشه پاک کنید.
  • مواد شیشه شوی را باید به طور کامل از روی شیشه پاک کنید.

تعویض شیشه فر و ماکروفر

 

آیا این نوشته را دوست داشتید؟